• Ik ontwerp en bouw websites voor
    desktop, tablet en smartphone

  • Ik bouw mijn websites met
    html5, css3 & JQuery

  • Integratie met social media en online branding
    zijn voor mij vanzelfsprekend

  • Ik geef advies over online branding
    en begeleid projecten

Brikki, crowdsourcing voor kinderen

PDF Afdrukken Email

brikki

Meer dan een week geleden (al weer) was ik de hele donderdag aanwezig bij het 'Social media in One day' event in het Spant te Bussum. Het was een interessant programma met als onbetwistbaar hoogtepunt de presentatie van trendspotter Magnus Lindkvist (geweldige vent). Praatjes over social media strategieën, crowdsourcing, communities, conversie, leads en mobiele platforms vulden mijn hoofd en inspireerden me. De kleine zaaltjes van het Spant waren tot de nok gevuld. Bij de presentatie 'social media voor kinderen' daarentegen zat er maar een handjevol mensen in de hele grote zaal. Dat was jammer want juist die presentatie heeft mij die dag het meest geraakt: het verhaal over Brikki.

Oké, eerst de saaie versie

Brikki is een co-creatie platform van en voor kinderen en een creatie van Ingmar de Lange. Kinderen van alle leeftijden kunnen iedere dag een nieuw verhaal bedenken waarin Brikki de hoofdrol speelt. Er is een Brikki website, een Brikki pagina op Facebook, een Brikki Hyves en inmiddels ook een Brikki app voor op de iPhone en iPad.  

En nu het echte en leuke verhaal over Brikki

eerstebrikkiIngmar de Lange heeft Brikki voor het eerst getekend toen hij met zijn laatste contante geld op het vliegveld van Hong Kong een stylus had gekocht. Daarmee tekende hij op zijn smartphone met heel simpele vormen een leeuwtje voor zijn vierjarige neefje Karsten: Brikki. Juist de simpele vormen van het figuurtje fascineerden Ingmar. Hij was eigenlijk meteen al een beetje verliefd op zijn creatie. Bij thuiskomst liet hij Brikki aan zijn neefje zien en vroeg hem een verhaaltje te verzinnen over het leeuwtje. Wat was Brikki aan het doen? Aanvankelijk had Karsten hier helemaal niet zo’n zin in en lukte het niet zo goed.

Aan de hand van Karstens eigen belevenissen tekende Ingmar een aantal verhaaltjes over Brikki. Brikki gaat zwemmen, Brikki gaat naar de boerderij enzovoorts. Nu begreep zijn neefje wat de bedoeling was. Hij begon volop te fantaseren over de avonturen die Brikki allemaal beleefde. Ingmar schreef de verhalen leuk op en tekende er telkens een Brikki bij.

Social media voor kinderen

Het idee voor crowd-sourcing onstond toen een aantal buurtkinderen de verhaaltjes over Brikki zag en spontaan tekeningen maakte bij de verhalen. Ingmar begon zich af te vragen of het zou werken: een kinderfiguurtje helemaal ontwikkeld door kinderen? 
Om het te proberen maakte hij een Hyves en Facebookpagina aan. Via deze social media kunnen kinderen actief meedoen om verhaaltjes te verzinnen over Brikki. Ze geven op deze manier input aan Ingmar die de verhaaltjes redigeert, illustreert en publiceert.
Naast de Hyves en Facebookpagina werd er onlangs ook een Brikki app gelanceerd. Kinderen kunnen met deze app Brikki natekenen en zelf een verhaal verzinnen. Dit pakt een beetje anders uit dan van tevoren bedacht. Kinderen maken hun eigen figuren en verzinnen daar verhalen mee.

vis

Brikki slaat echt aan. Hij wordt op taarten gezet, nagetekend, geborduurd, en er worden zelfs Brikki knuffels gemaakt. 

Succes door enthousiasme

Ingmar de Lange laat met zijn verhaal over Brikki zien dat succes op social media in grote mate wordt bepaald door oprecht enthousiasme. Een goed idee waar jezelf in gelooft, is heel krachtig en werkt aanstekelijk. De Brikki verhaaltjes zijn heel vertederend en grappig. Elk verhaaltje is een soort gedichtje. Volgens mij heeft Brikki alles in zich om uit te groeien tot een internationaal succes. Een soort Nijntje 2.0. Ik heb de app al tijdens de presentatie gedownload en aan mijn kinderen laten zien (12 en 9). Hoewel zij niet meer echt tot de doelgroep horen zijn ze er de rest van de dag mee zoet geweest ;) 

Brikki zit op een pas geverfde bank

 


Reacties
Stephane Gesbert
- 14-04-2012 at 21:36

Excellent! Thinking of it, internet en social media in particular are becoming THE cradle of human creativity. It's Darwinian selection in the world of ides and communication: social media allow ideas to go "viral"; a page or an app are rapidly built, and when launched reach millions of people right away. If the idea is good, success is rapid and huge. Books and newspapers, tv, are becoming the dinosaurs of this age, facing extinction. Brikki is a symbol of the new age...
- 16-04-2012 at 09:28

Hoi Lydie,

Wat een superleuk artikel, heel hartelijk dank daarvoor, ook namens Brikki ;).

Groet,

Ingmar
Lydie
- 16-04-2012 at 17:09

Hoop dat ik een klein beetje heb kunnen bijdragen aan het succes van Brikki :) Bedankt voor je reactie!
Yvonne van Dijk
- 18-04-2012 at 19:00

Hoi Lydie,

Erg leuk om je blog over Brikki te lezen! Ik heb hem meteen gedownload en ben erg enthousiast. Hij is heel goed te gebruiken in de logopedische behandeling van taal en dyslexie. Bedankt voor je tip!

Groetjes en succes met alles wat je doet,
Yvonne
Laat een reactie achter
Captcha

Lydie PolakDagelijks bezig met websites, social media, zoekmachines, Google, e-marketing en branding. Verder kan ik niet genoeg krijgen van films, detectives (ja, ook Midsommer Murders), boeken, pinnen, bloggen, mijn gezin, katten en mijn iPhone. Benieuwd naar mijn werk? Kijk dan op mijn website www.lydiepolak.nl.