• Ik ontwerp en bouw websites voor
    desktop, tablet en smartphone

  • Ik bouw mijn websites met
    html5, css3 & JQuery

  • Integratie met social media en online branding
    zijn voor mij vanzelfsprekend

  • Ik geef advies over online branding
    en begeleid projecten

Pinterest

PDF Afdrukken Email

Knop Pin it

Twee weken geleden stuitte ik bij toeval op de nieuwe social media hype: Pinterest. Daar schijnen hele volksstammen verslaafd aan te zijn! De website van Pinterest zag er leuk uit: net een echt prikbord (niet zo'n nep ding als op Facebook). De visuele overload prikkelde mijn interesse: ik besloot me aan te melden. Helaas bleek al snel dat ik niet zomaar kon beginnen met pinnen. De e-mail die ik kreeg, vertelde me dat ik op een wachtlijst terecht was gekomen. Dat was dus afwachten. Gelukkig kreeg ik na een dag al goed nieuws: ik was toegelaten en kon gaan pinnen. Helaas bleek de wachttijd mijn enthousiasme voor Pinterest danig bekoeld te hebben. Ik heb mijn account netjes ingericht, de app op mijn iPhone gedownload, wat vrienden uitgenodigd en toen was het klaar: ik was alweer uitgepind.  

Mijn eerste echte 'pin'

Kussen van iPhone appsDe dagen daarna lonkte de knop 'Pin it' die ik in de bladwijzerbalk van mijn Google Chrome browser had geïnstalleerd. Af en toe probeerde ik het: even klikken op 'Pin it', een afbeelding uitkiezen en op een van mijn prikborden plaatsen. Best leuk eigenlijk! En ook veel handiger dan Delicious. waar je altijd van alles moet invullen om een bladwijzer te maken. En vandaag, toen ik op zoek was naar een afbeelding van een iPhone icoontje, gebeurde het dan toch echt! Ik zag een afbeelding van iPhone-apps-kussens en voelde plots een onbedwingbare aandrang om die te pinnen. En zo werd deze foto mijn eerste echte 'pin'. 

Maar wat is Pinterest nu eigenlijk? En wat is de meerwaarde van dit nieuwe medium? 

Pin je interesses

De naam van Pinterest zegt het al: 'Pin je interesses'. Het is een visueel prikbord waarop je foto's en video's kunt prikken die je om een of andere reden wilt bewaren of wilt delen met iemand anders. Je kunt je pins onderverdelen door verschillende prikborden aan te maken en zo structuur geven aan je verzameling. Mijn verzamelingen zijn bijvoorbeeld: 'Inspiratie', mijn portfolio en 'Webdingen', maar je kunt ook Recepten, Kleding of Lettertypes verzamelen. Pinterest is ook een geweldige tool om ideeën die je opdoet te rangschikken. Mijn eerste gedachte toen ik Pinterest zag, was: "He, dit is handig als ik een moodboard wil maken voor een nieuw ontwerp!". Andere leuke toepassingen zijn: een verlanglijst maken voor je verjaardag, een feest organiseren of een receptenboek bijhouden. En dan is het natuurlijk ook nog een geweldige bron van prachtig en opmerkelijk fotomateriaal (wel even op zoek naar eventuele copyrights). In Amerika wordt Pinterest overigens veel gebruikt bij het plannen van een bruiloft. Daar is ook veel informatie en tips over te vinden bijvoorbeeld in dit artikel op Mashable.

Hoe te pinnen?

rok

Bij inschrijving laat Pinterest je een 'Pin it' knop zien die je naar de bladwijzerbalk van je browser kunt slepen. Als je op een website bent en een afbeelding, foto of video trekt je aandacht, dan klik je op de knop 'Pin it'. In de browser verschijnt dan een selectiescherm met al het beeldmateriaal in de huidige webpagina. Selecteer wat je enthousiast maakt, geef een beschrijving en klik op 'Pin it'. Zo simpel is het.

Je kunt pins van anderen 'liken' of 'repinnen'. Ook kun je ook commentaar geven op wat anderen gepind hebben. Een bericht sturen via Pinterest gaat net als in Twitter door een apestaartje voor iemands naam te zetten. Als je in een commentaar dan @lydiepolak gebruikt, komt het bericht bij mij binnen. 

Er is ook een app voor Pinterest. Deze heeft minder mogelijkheden dan de website maar je kunt wel via je smartphone foto's en video's plaatsen op je prikbord en de prikborden van anderen bekijken.

Delen met anderen

Je Pinterest profiel is altijd openbaar. Je kunt je profiel wel afschermen voor zoekmachines, maar alles wat je op Pinterest neerzet is zichtbaar voor de rest van de wereld. Dat is dus een belangrijk verschil met andere sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn. Verder lijkt Pinterest qua functionaliteit veel op de andere sociale netwerken. Je kunt jouw prikborden en pins delen met je vrienden of mensen die voor jou interessante pins plaatsen. Je kunt je Facebook en Twitter accounts koppelen aan Pinterest. Dit maakt het mogelijk om jouw pins ook naar je andere profielen door te zetten. 

pinboardWat ook een leuke feature is, is dat je behalve een persoon te volgen ook een specifiek prikbord kunt volgen. Als je dus denkt:"Hé, die persoon pint leuke dingen over tatoeages maar je hoeft niets te weten over zijn liefde voor paarden, dan is het mogelijk om alleen het prikbord 'Tatoeages' te volgen. Verder kun je jouw prikbord ook delen met een andere pinner. Zo kun je met meerdere personen werken aan een bepaald thema.

Commerciëel gebruik

Pinterest is booming. Het sociale netwerk veroorzaakt op dit moment meer internetverkeer dan Google+, YouTube en LinkedIn samen! En het marktaandeel neemt hard toe. Mensen die op Pinterest zitten zijn heel actieve pinners. Iedere pin die wordt geplaatst en gerepind is een backward link naar de website waar de pin oorspronkelijk vandaan kwam. Dit is natuurlijk erg interessant met het oog op ranking in zoekmachines. Hierdoor hebben veel bedrijven belangstelling voor de mogelijkheden van Pinterest. Sinds kort storten e-marketeers zich op het medium. 

Waarom zou je Pinterest gaan gebruiken? Ik denk dat bedrijven Pinterest vooral op een creatieve manier moeten inzetten om gerepind te worden en verkeer naar hun website te genereren. Zo is het voor gebruikers niet heel boeiend om het assortiment verf en gereedschap van een doe-het-zelf-zaak op een prikbord te zien, maar kan het wel heel leuk zijn om sfeerimpressies van een interieur of een kinderkamer te pinnen.

7 Dingen bij het gebruik van Pinterest

  1. Verzin aansprekende namen voor je prikbord die mensen nieuwsgierig maken. Dus niet 'Houten vloeren' maar wel 'Natuurlijke leefomgeving'. 
  2. Gebruik alleen mooie afbeeldingen, foto's en video's. Pinterest is juist zo'n hit omdat het visueel aantrekkelijk is en mensen zo aanzet tot meedoen. Let daarop bij het plaatsen van pins. Dus liever geen screendumps!
  3. Volg mensen, 'like ze', geef commentaar en repin hun pins. Dat vinden mensen leuk en je krijgt meer volgers.
  4. Heb je een creatief beroep, denk er dan aan om een ‘Pin it’-knop te plaatsen in je portfolio. Deze knop kun je vinden op de Pinterest Goodies website.
  5. Heb je een webwinkel dan kan je jouw producten pinnen op Pinterest en een dollarteken of pondteken in de beschrijving meegeven (bijvoorbeeld $45,95). Pinterest zet deze informatie automatisch om naar prijsinformatie die wordt getoond in de linkerbovenhoek van de afbeelding.
  6. Maak geen misbruik van de prikborden als etalage voor al je produkten. Pinners zien dat snel als spam en zullen het niet waarderen!
  7. Gebruik Pinterest als bron van inspiratie bij het schrijven van artikelen en blogs. Er is genoeg materiaal!

Veel plezier op Pinterest. Wil je me volgen? Je vindt me op http://pinterest.com/lydiepolak/


Reacties
Shan
- 06-02-2012 at 13:09

Mooi artikel, ben benieuwd geworden!
- 03-03-2012 at 05:46

Ik ben verslaafd!
Laat een reactie achter
Captcha

Lydie PolakDagelijks bezig met websites, social media, zoekmachines, Google, e-marketing en branding. Verder kan ik niet genoeg krijgen van films, detectives (ja, ook Midsommer Murders), boeken, pinnen, bloggen, mijn gezin, katten en mijn iPhone. Benieuwd naar mijn werk? Kijk dan op mijn website www.lydiepolak.nl.