• Ik ontwerp en bouw websites voor
    desktop, tablet en smartphone

  • Ik bouw mijn websites met
    html5, css3 & JQuery

  • Integratie met social media en online branding
    zijn voor mij vanzelfsprekend

  • Ik geef advies over online branding
    en begeleid projecten

Nooit meer schrijven!

PDF Afdrukken Email

Het leuke van kinderen is dat je ze van alles kunt wijsmaken. Zo heeft mijn oudste heel lang gedacht dat ik ben geboren in de tijd dat er nog mammoeten bestonden. Of dat ik met een knip van mijn vingers het stoplicht op groen kon laten springen! Dat was natuurlijk niet waar. Wat wel waar is, is dat ik in een ver verleden de komst van de eerste PC’s heb meegemaakt. Mijn carriére begon met een fikse dosis basiskennis van het besturingssysteem MS-DOS. Wie kent hem nog? Het flikkerende witte streepje op een zwart scherm dat je uitnodigde om iets in te typen. Maar wat in godsnaam? Hoe moest dat ook alweer: een bestand kopiëren of een floppy formatteren? Het was nog een hele klus om al die commando’s te onthouden.

Pong en ander MS-DOS plezier

Hitchhiker's guide to the galaxyIn het pre-windows tijdperk werd elke user interface van een applicatie vanaf het begin opgebouwd. Er waren geen richtlijnen over usability, geen conventies, geen libraries. Elk programma startte je afzonderlijk op door een afkorting in te typen achter de lonkende DOS-prompt. Zo kon je bijvoorbeeld met de afkorting ‘wp’ de meest populaire editor ooit opstarten: Word Perfect. Mijn collega's hebben het er nu nog over! Verder werkte ik met programma’s als Norton utilities en Clipper.

Je kon op de eerste PC’s ook spelletjes spelen. Zo was er een tekst based game ‘Hitchhiker’s guide to the galaxy’ dat ik ooit heb geprobeerd maar nooit heb afgemaakt omdat ik dat stomme ruimteschip maar niet uit kon komen! En dan was er ook nog het wereldbefaamde Pong: een tennisspel dat je kon spelen met de pijltjestoetsen op het toetsenbord

Het was 1991 en ik werkte op een heel oude computer die ik had ‘geleend’ van mijn eerste werkgever. Wat ik niet wist, was dat er ook toen al graphical user interfaces bestonden die heel wat gebruiksvriendelijker waren.

Een stukje geschiedenis van de GUI (Graphical User Interface)

Al begin jaren ’70 ontwikkelde het bedrijf Xerox de eerste grafische user interface computer genaamd de ‘Alto’.

Xerox Alto

De Alto was een ware revolutie in de prille geschiedenis van computers. De grafische user interface werd bediend met een muis (met drie knoppen). In het filmpje hieronder kun je een demonstratie van de Xerox Alto zien. Hoewel futuristisch, was de Alto geen commercieel succes. Niet zo vreemd als je bedenkt dat de eerste Alto die in 1981 op de markt kwam zo’n $ 14,000 kostte (ongeveer $40,000 nu).

Apple

Ook Steve Jobs was eind 70’er jaren behoorlijk onder de indruk van de ideeën van Xerox. Toen hij in 1979 een bezoek bracht aan het bedrijf kreeg hij een demonstratie van de Alto. Jobs realiseerde zich onmiddellijk dat de grafische interface met muis vele malen superieur was aan de interface met tekst en toetsenbord. Naar verluidt ging hij terug naar Apple met de boodschap dat hij de toekomst had gezien en dat Apple meteen aan de slag moest.

Macintosh

macintosh 1984Apple begon te werken aan een eigen Grafische User Interface. Steve Jobs had bij Xerox niet alleen gezien hoe het beter kon maar ook hoe het anders moest. De Alto had een paar belangrijke tekortkomingen: de muis kon niet diagonaal bewegen, vensters konden elkaar niet overlappen, er waren geen dialogen met de gebruiker en het besturingssysteem werd met toetsen bestuurd.
In 1983 bracht Apple de eerste computer op de markt met een grafische user interface: Lisa (genaamd naar de dochter van Steve Jobs). Jammer genoeg was Lisa een heel dure machine die was bedoeld voor het bedrijfsleven en de universitaire. Lisa was geen groot succes en leidde zelfs tot het vertrek van Steve Jobs bij Apple. De Macintosh, die in 1984 door Apple op de markt werd gebracht, sloeg wel aan.

Windows

Bill Gates en de zijnen zaten ondertussen ook niet stil en ontwikkelde een eigen grafische user interface voor hun besturingssysteem: Windows. In het begin werd deze ontwikkeling behoorlijk vertraagd door allerlei rechtszaken over patenten. Apple claimde dat Microsoft gebruik maakte van hun vindingen (bijvoorbeeld overlappende vensters). Microsoft kwam uiteindelijk als winnaar uit de strijd tevoorschijn.  Een van de argumenten die Bill Gates gebruikte om zijn gelijk te halen was: “hey you copied from Xerox!”. In 1987 kwam Windows 2.0 op de markt.

Nieuwe user interfaces

Op dit moment is er een nieuwe revolutie in de maak. De grafische user interface met muis (of pen) heeft het heel wat jaartjes volgehouden maar is sinds een aantal jaren duidelijk op zijn retour. De voorspelling is dat mobiele apparaten de desktop over 3 jaar in populariteit overstijgen.

Deze ontwikkeling heeft enorme implicaties voor de manier waarop mensen met computers omgaan. Andere vormen van interactie zijn sterk in opkomst: touch screen, gebaren, spraakherkenning en zelfs oogbewegingen. En die wennen snel. Ik merk nu al dat ik wanneer ik achter mijn computer zit de neiging heb om het scherm aan te raken als ik een applicatie wil starten.

Games industry

Dit keer is het niet Xerox die baanbrekende technologie ontwikkelt maar de Games industrie. Eerst was er de Nintendo Wii. De Wii kan worden bestuurd met een combinatie van een controller en lichaamsbewegingen. Meer recentelijk was het Microsoft die de Xbox 360 op de markt bracht. Bij deze spelcomputer heb je zelfs geen controller meer nodig. Je lichaam is de controller.

Kinect

Mensen achter de KinectDe Xbox maakt gebruikt van de zogenaamde Kinect technologie. In minder dan een jaar zijn er meer dan 18 miljoen Kinects verkocht! Het succes van de Xbox heeft een enorme impuls gegeven aan onderzoekers die nieuwe user interfaces doorontwikkelen. Vooral besturing met behulp van gebaren biedt ongekende mogelijkheden voor het controleren van apparatuur als televisies, laptops, computers, tablets en smart phones.

Net als in de jaren ’80 zijn bedrijven als Apple and Microsoft weer verwikkeld in een heftige strijd om hun patenten vast te leggen. Zo kunnen ze hun concurrenten verbieden gebruik te maken van nieuwe technologie of kunnen ze er veel geld mee verdienen. Deze patenten geven inzicht waar Apple en Microsoft kansen zien om mensen computers te laten besturen zonder ze aan te raken. Microsoft bijvoorbeeld beschrijft hoe mensen met hun handen drie-dimensionale voorwerpen op hun computer kunnen tekenen.

Apple maakt het mogelijk om inhoud van een apparaat naar een andere te gooien. Zo is het denkbaar dat je in de nabije toekomst, tv-programma’s die je ziet op je iPad met een handbeweging naar je televisie kunt “overgooien” om het op te nemen. Er gaan geruchten dat Apple bezig is met de ontwikkeling van een eigen televisie die een afstandsbediening en kabel overbodig maakt.

Spraakherkenning

Een tweede trend is het gebruik van spraakherkenning. Mijn iPhone 4s beschikt over Siri, een virtuele assistent, die je mondelinge opdrachten kunt geven. Spraakherkenning bestaat al decennia maar neemt nu een ware vlucht. Binnenkort kunnen wij alle apparaten om ons heen bedienen door opdrachten te geven. Als een opdracht onduidelijk is, vraagt het apparaat om verduidelijking. Een voorbode van een echte dialoog tussen mens en machine!

Nooit meer schrijven

In de Volkskrant las ik onlangs een artikel waarin werd beschreven dat jongeren op school en tijdens hun studie steeds meer problemen ondervinden bij het schrijven. Door het toenemende gebruik van de computer krijgen ze last van schrijverskramp.

Ik vind dat niet verwonderlijk. Mijn kinderen schrijven bijna helemaal nooit! En als ze al eens schrijven is hun handschrift nauwelijks leesbaar. Zelf beperk ik mijn schrijfactiviteiten op papier tot het maken van aantekeningen tijdens een werkoverleg of een boodschappenlijstje. Verontrustend? Ik vind van niet. Het is een logische stap naar de onvermijdelijke toekomst. Een toekomst waarin mensen helemaal niet meer schrijven omdat ze het als communicatiemiddel niet meer nodig hebben. En zo gaat de mens weer terug naar zijn oorsprong: geen pen, geen muis of toetsenbord nodig: alleen zijn stem en lichaam als instrumenten om zijn leefomgeving te controleren. Wie weet wordt dat stoplicht dat je met een handbeweging op groen kunt laten springen, dan toch nog realiteit.


Reacties
- 01-03-2012 at 20:36

Very good article - the written word is such a fundament of our knowledge-based human civilization, that it is difficult (if not scary) to imagine that we would "never write again". How to persist structured knowledge without writing? Can we succeed by returning to a civilization based on oral tradition, albeit one powered by computers? Intriguing...
Laat een reactie achter
Captcha

Lydie PolakDagelijks bezig met websites, social media, zoekmachines, Google, e-marketing en branding. Verder kan ik niet genoeg krijgen van films, detectives (ja, ook Midsommer Murders), boeken, pinnen, bloggen, mijn gezin, katten en mijn iPhone. Benieuwd naar mijn werk? Kijk dan op mijn website www.lydiepolak.nl.