Brikki, crowdsourcing voor kinderen

Afdrukken

brikki

Meer dan een week geleden (al weer) was ik de hele donderdag aanwezig bij het 'Social media in One day' event in het Spant te Bussum. Het was een interessant programma met als onbetwistbaar hoogtepunt de presentatie van trendspotter Magnus Lindkvist (geweldige vent). Praatjes over social media strategieën, crowdsourcing, communities, conversie, leads en mobiele platforms vulden mijn hoofd en inspireerden me. De kleine zaaltjes van het Spant waren tot de nok gevuld. Bij de presentatie 'social media voor kinderen' daarentegen zat er maar een handjevol mensen in de hele grote zaal. Dat was jammer want juist die presentatie heeft mij die dag het meest geraakt: het verhaal over Brikki.

Oké, eerst de saaie versie

Brikki is een co-creatie platform van en voor kinderen en een creatie van Ingmar de Lange. Kinderen van alle leeftijden kunnen iedere dag een nieuw verhaal bedenken waarin Brikki de hoofdrol speelt. Er is een Brikki website, een Brikki pagina op Facebook, een Brikki Hyves en inmiddels ook een Brikki app voor op de iPhone en iPad.  

En nu het echte en leuke verhaal over Brikki

eerstebrikkiIngmar de Lange heeft Brikki voor het eerst getekend toen hij met zijn laatste contante geld op het vliegveld van Hong Kong een stylus had gekocht. Daarmee tekende hij op zijn smartphone met heel simpele vormen een leeuwtje voor zijn vierjarige neefje Karsten: Brikki. Juist de simpele vormen van het figuurtje fascineerden Ingmar. Hij was eigenlijk meteen al een beetje verliefd op zijn creatie. Bij thuiskomst liet hij Brikki aan zijn neefje zien en vroeg hem een verhaaltje te verzinnen over het leeuwtje. Wat was Brikki aan het doen? Aanvankelijk had Karsten hier helemaal niet zo’n zin in en lukte het niet zo goed.

Aan de hand van Karstens eigen belevenissen tekende Ingmar een aantal verhaaltjes over Brikki. Brikki gaat zwemmen, Brikki gaat naar de boerderij enzovoorts. Nu begreep zijn neefje wat de bedoeling was. Hij begon volop te fantaseren over de avonturen die Brikki allemaal beleefde. Ingmar schreef de verhalen leuk op en tekende er telkens een Brikki bij.

Social media voor kinderen

Het idee voor crowd-sourcing onstond toen een aantal buurtkinderen de verhaaltjes over Brikki zag en spontaan tekeningen maakte bij de verhalen. Ingmar begon zich af te vragen of het zou werken: een kinderfiguurtje helemaal ontwikkeld door kinderen? 
Om het te proberen maakte hij een Hyves en Facebookpagina aan. Via deze social media kunnen kinderen actief meedoen om verhaaltjes te verzinnen over Brikki. Ze geven op deze manier input aan Ingmar die de verhaaltjes redigeert, illustreert en publiceert.
Naast de Hyves en Facebookpagina werd er onlangs ook een Brikki app gelanceerd. Kinderen kunnen met deze app Brikki natekenen en zelf een verhaal verzinnen. Dit pakt een beetje anders uit dan van tevoren bedacht. Kinderen maken hun eigen figuren en verzinnen daar verhalen mee.

vis

Brikki slaat echt aan. Hij wordt op taarten gezet, nagetekend, geborduurd, en er worden zelfs Brikki knuffels gemaakt. 

Succes door enthousiasme

Ingmar de Lange laat met zijn verhaal over Brikki zien dat succes op social media in grote mate wordt bepaald door oprecht enthousiasme. Een goed idee waar jezelf in gelooft, is heel krachtig en werkt aanstekelijk. De Brikki verhaaltjes zijn heel vertederend en grappig. Elk verhaaltje is een soort gedichtje. Volgens mij heeft Brikki alles in zich om uit te groeien tot een internationaal succes. Een soort Nijntje 2.0. Ik heb de app al tijdens de presentatie gedownload en aan mijn kinderen laten zien (12 en 9). Hoewel zij niet meer echt tot de doelgroep horen zijn ze er de rest van de dag mee zoet geweest ;) 

Brikki zit op een pas geverfde bank